A népszerű, koffeintartalmú üdítők a korábban gondoltnál sokkal nagyobb veszélyt jelentenek, különösen a fiatalok számára, de a fő gondot nem az élénkítőszer jelenti.
Egy új, amerikai kutatás szerint az energiaitalok is felelősek a fiatalok körében robbanásszerűen terjedő vastagbélrákos megbetegedésekért.
Mint arról beszámoltunk, világszerte járványszerűen növekszik olyan daganatos betegségek aránya, amelyek régebben szinte csak az idősebb korosztály esetében fordultak elő, mint például a vastagbél rák. A kutatók értetlenül álltak a jelenség mögött, legalábbis eddig.
Úgy vélik, hogy a legnépszerűbb márkák által a koffein mellett használt egyik összetevője kapcsolatban állhat a bélben lévő baktériumokkal, amelyek felgyorsítják a daganatok növekedését.
A floridai kutatók elmélete szerint a rákos sejtek a taurint – egy olyan aminosavat, amelyről úgy gondolják, hogy javítja az agyműködést – használják „elsődleges energiaforrásként”.
A kutatócsoport június elején a világ legnagyobb rákkonferenciáján bejelentette, hogy egy új humán kísérletben fogják tesztelni hipotézisüket, amely eddig állatkísérleteken alapult.
Azt tervezik kideríteni, hogy az energiaitalok mindennapi fogyasztása következtében megnövekszik-e a rákkeltő bélbaktériumok szintjének az emésztőrendszerben.
A Floridai Egyetem kutatói mintegy 60 fiatal, 18 és 40 év közötti embert toboroznak, akiket négy héten keresztül vizsgálnak.
A csoport fele naponta legalább egy doboz cukormentes energiaitalt fogyaszt majd, miközben bélrendszerüket összehasonlítják egy kontrollcsoporttal, akik nem fogyasztanak.
Bár az összes vastagbél rákos megbetegedés 90 százaléka még ma is az 50 év feletti embereket érinti, az 1990-es évek óta mintegy 70 százalékkal emelkedett a fiatalabb korosztályokban is arány, és évente mintegy 17.000 új esetet diagnosztizálnak az Egyesült Államokban.
Az ATV Start erről szóló riportja IDE kattintva érhető el.
Az energiaitalok először az 1940-es években jelentek meg az Egyesült Államokban, de különösen a 90-es évek közepétől váltak népszerűvé. Ma már minden harmadik amerikai arról számol be, hogy rendszeresen fogyaszt energiaitalokat, és éves eladások értéke meghaladja a 23 milliárd dollárt.
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza