Egy kutatás adatai szerint nagyon nehézkes a magyar állami egészségügyben időponthoz jutni, a sorban állás mögött a kapacitások korlátázása áll.
A szakorvost keresők közel fele szembesült azzal, hogy nem sikerült megfelelő időn belül időpontot kapnia, derül ki a Népszava kérésére készült reprezentatív Publicus kutatásból.
A felmérés szerint magyarok döntő többségének (69 százalék) van friss élménye az állami egészségügyiszolgáltatások elérhetőségéről. Ők az elmúlt egy esztendőben is próbáltak diagnosztikához, illetve orvosi vizsgálathoz jutni. Ám bő kétötödüknek (43 százalék) ez nem sikerült a megfelelő időn belül – írja a lap.
A kormánypártok hívei jóval kisebb arányban (27 százalék), míg az ellenzék támogatói valamivel gyakrabban (49 százalék) számoltak be efféle kudarcukról. A politikailag el nem kötelezettek tapasztalatai inkább az utóbbiakéra hajaztak: 46 százalékuk nem jutott el a megfelelő időn belül szakorvoshoz.
A felmérésben arra is rákérdeztek, a lakosság mekkora részének okozhatnak közvetlen problémát az így eltűnő ellátások. E szerint a megkérdezettek közel negyede (22 százalék) tapasztalta az elmúlt egy évben, hogy megszűnt valamely állami egészségügyi szolgáltatás, amire neki személy szerint szüksége lett volna.
Az állami egészségügyben mind általánosabbá váló sorban állás mögött leggyakrabban a kapacitások korlátozása, vagy hiánya a végső ok. Ez látszik azon esetek nagy részében is, amikor egy-egy szakrendelés vagy kórházi osztály átmenetileg vagy bizonytalan időre leáll.
A szolgáltatások felfüggesztése mögött nem csupán az orvosok, hanem egyre nagyobb arányban az ápolók hiánya áll. Balogh Zoltán, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara elnökének adatai szerint nagyjából 14 ezer ápoló hiányzik a felnőtteket ellátó rendszerből, erről a Magyar Kórházszövetség idei őszi konferenciáján beszélt, amiről itt írtunk bővebben.
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza