Bár a kormány szerint a dohánytermékek piaca az elmúlt években jelentős mértékben megváltozott azáltal, hogy a dohányipari vállalkozások új, innovatív termékeket hoztak forgalomba, azonban egyelőre még ezt a felismerést még nem követte a törvényalkotási mechanizmus.
Látható eredmény nélkül telt el az elmúlt három hónap, ugyanis továbbra sem hirdették ki azt a jogszabálytervezetet,
amelyben a kormányzat reagált a dohányiparban végbement tudományos és technológiai fejlesztésekre, változtatásokra.
Pedig még le is folytatták a társadalmi egyeztetést a dohányboltban értékesített egyes termékek ismertetésére és bemutatására vonatkozó szabályokról szóló kormányrendeletéről.
A hivatalos indokolás szerint a kormányrendelet a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény alapján szabályozza
– elsősorban dohánybolton belüli, továbbá zárt elektronikus csatornákon keresztül történő – bemutatását; a termék egyes jellemzőinek ismertetésére vonatkozó tevékenységet.
Ez tehát azt jelenti, hogy a törvényalkotó lehetőséget biztosít az ártalomcsökkentett termékek bemutatására a nagykorú fogyasztók számára.
A dokumentum szerint a szigorú szabályozás – köztük a dohánytermékek, illetve kapcsolódó termékek reklámozásának tilalma – beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és az Unió tagállamai is egyre inkább ebbe az irányba fordulnak, ám az is nyilvánvalóvá vált, hogy a dohánytermékek piaca az elmúlt években jelentős mértékben megváltozott azáltal, hogy a dohányipari vállalkozások új, innovatív termékeket hoztak forgalomba.
Ennek megfelelően a területért felelős Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hangsúlyozza azt is, hogy miközben a kormány célja nem is lehet más, mint hogy fenntartsa a szigorú dohányreklám-tilalmat addig a fogyasztók jogaira figyelemmel egyúttal zárt, szabályozott körülmények között azt is lehetővé kell tenni, hogy az új termékek jellemzőit, valamint azok egészségügyi hatásait a nagykorú fogyasztók szigorúan korlátozott körülmények között megismerhessék akként, hogy a termékek ismertetése ne fordulhasson át reklámozási tevékenységbe.
Azonban a jogszabálytervezet egyelőre nem jelent meg a Magyar Közlönyben.
Pedig a dohánytermékek piaca az elmúlt években valóban jelentős mértékben megváltozott.
A dohányipari változásokkal kapcsolatban kérdéseinket elküldtük az ÉKM-nak, amennyiben válaszolnak, azt megosztjuk az olvasóinkkal. Mindenesetre a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága szerintminden negyedik másodpercben egy ember halálát okozza a világon, Magyarországon havonta megközelítőleg 50 milliárd forint válik füstté ilyen formában.
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza