Bejelentkezés
 
 
2025. június 17. (kedd) 08:28economx.hu

Még mindig vár a tudomány a kormányra, százezrek sorsa dőlhet el

Bár a kormány szerint a dohánytermékek piaca az elmúlt években jelentős mértékben megváltozott azáltal, hogy a dohányipari vállalkozások új, innovatív termékeket hoztak forgalomba, azonban egyelőre még ezt a felismerést még nem követte a törvényalkotási mechanizmus.

Látható eredmény nélkül telt el az elmúlt három hónap, ugyanis továbbra sem hirdették ki azt a jogszabálytervezetet,

amelyben a kormányzat reagált a dohányiparban végbement tudományos és technológiai fejlesztésekre, változtatásokra. 

Pedig még le is folytatták a társadalmi egyeztetést a dohányboltban értékesített egyes termékek ismertetésére és bemutatására vonatkozó szabályokról szóló kormányrendeletéről. 

A hivatalos indokolás szerint a kormányrendelet a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény alapján szabályozza

  • az új típusú dohánytermékek (dohányalapú hevített termékek),
  • a dohányzást helyettesítő nikotintartalmú termékek (nikotinpárnák),
  • az új dohánytermék-kategóriák kiegészítő termékeinek (a hevítőkészülékek),
  • valamint a dohányzási célú gyógynövénytermékek (nem dohányalapú hevített termékek)

– elsősorban dohánybolton belüli, továbbá zárt elektronikus csatornákon keresztül történő – bemutatását; a termék egyes jellemzőinek ismertetésére vonatkozó tevékenységet.

Ez tehát azt jelenti, hogy a törvényalkotó lehetőséget biztosít az ártalomcsökkentett termékek bemutatására a nagykorú fogyasztók számára. 

A dokumentum szerint a szigorú szabályozás – köztük a dohánytermékek, illetve kapcsolódó termékek reklámozásának tilalma – beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és az Unió tagállamai is egyre inkább ebbe az irányba fordulnak, ám az is nyilvánvalóvá vált, hogy a dohánytermékek piaca az elmúlt években jelentős mértékben megváltozott azáltal, hogy a dohányipari vállalkozások új, innovatív termékeket hoztak forgalomba. 

Ennek megfelelően a területért felelős Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hangsúlyozza azt is, hogy miközben a kormány célja nem is lehet más, mint hogy fenntartsa a szigorú dohányreklám-tilalmat addig a fogyasztók jogaira figyelemmel egyúttal zárt, szabályozott körülmények között azt is lehetővé kell tenni, hogy az új termékek jellemzőit, valamint azok egészségügyi hatásait a nagykorú fogyasztók szigorúan korlátozott körülmények között megismerhessék akként, hogy a termékek ismertetése ne fordulhasson át reklámozási tevékenységbe.

Azonban a jogszabálytervezet egyelőre nem jelent meg a Magyar Közlönyben.

Pedig a dohánytermékek piaca az elmúlt években valóban jelentős mértékben megváltozott.

A dohányipari változásokkal kapcsolatban kérdéseinket elküldtük az ÉKM-nak, amennyiben válaszolnak, azt megosztjuk az olvasóinkkal. Mindenesetre a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága szerintminden negyedik másodpercben egy ember halálát okozza a világon, Magyarországon havonta megközelítőleg 50 milliárd forint válik füstté ilyen formában.

Vissza
Kapcsolat Adatvédelem Számlaszámunk: 11100104-18180169-36000001 Látogatók: 25101270 Cikket olvasták: 14 Layout & Coding: Dexef Kft.