Az Eszjtv rendezetlen problémáinak megoldása érdekében a Magyar Orvosi Kamara elnöksége 2021 júniusában levélben fordult Kásler Miklós miniszterhez. A levélben kiemelt kérdésként kezeltük az ügyeleti díjazás ügyét. A levélben javaslatot is tettünk, melynek fontos eleme volt, hogy az ügyeletben töltött idő óradíja nem lehet kevesebb, mint az alapbérből számolt óradíj, az ügyelet után kötelezően kiadandó pihenőidő nem csökkentheti a jövedelmet, és az ügyelet díjazását nem csak a szolgálati időhöz kell kötni, hanem az ellátott feladathoz, annak terheléséhez.
2021 nyarán három alkalommal folytattunk megbeszélést. A konzultáción elvekről egyeztettünk, az egyes szakterületek és intézmények konkrét besorolásáról nem volt szó. A megbeszélések eredményét, illetve az ezzel kapcsolatos véleményünket szeptemberi levelünkben az alábbiakban foglaltuk össze:
o A munkavégzés időpontja (munkanap, pihenőnap, munkaszüneti nap).
o Az ügyelet jellege (felvételes, csendes, készenlét stb.).
o A jellemző ügyeleti terhelés:
Ezek mellett fontos követelésünk volt:
Levelünk után szakmai egyeztetésre nem került sor, de többször, több fórumon követeltük az ügyelet kérdésnek a fenti konszenzusos elven történő rendezést.
A fentiek után 2021 decemberében minden előzetes egyeztetés és tájékoztatás nélkül jelent meg az OKFŐ december 21. i utasítása az ügyelettel kapcsolatos kérdésekről.
Ennek következményeként
Az ábrákon látható, hogy a hátrányba került csoportok az idősebb kollégák, akik alacsonyabb terhelésű szakmában és/vagy intézményben dolgoznak. Az ábrákból látható, hogy jelentős számú kategóriát érint negatívan a változás, de nincs információnk arról, hogy ez az ügyeletben résztvevő mekkora hányadát érinti.
Az intézmények és a szakmák besorolása a MOK-kal történt egyeztetés nélkül történt. Mindenképpen szükség van ezek tényszámokon alapuló időszakos felülvizsgálatára, illetve ezeken a megbeszéléseken kell kezelni a felmerülő problémákat. (Pl. hiányszakmák, ellátatlan területek, illetve ügyeltvezetők díjazásának kérdése.)
Az új ügyeleti finanszírozás összességében és elveiben egy igazságosabb, a munkaterheléshez jobban igazodó és a fiatalabb kollégákat támogató rendszer.
Ugyanakkor a kollégák jelentős csoportjai számára nem teljesül az az alapvető követelés, hogy éjszakai túlmunkában nem kereshetnek kevesebbet, mint a normál alap órabérük.
Az ügyeletek működőképességét, az ügyeleti sorok kiállíthatóságát veszélyezteti az, hogy az idősebb, a többletmunka tekintetében eleve kevésbé motivált kollégákat érinti hátrányosan az új szabályozás. És hiába van ügyeletes beosztott, vagy rezidens, ha nincs ügyeletvezető tapasztalt szakorvos. A kollégák visszajelzése alapján az egészségügy rendszer széttagoltsága miatt a kisebb intézményekben az idősebb kollégák nélkül nem oldható meg az ügyeleti ellátás folyamatossága.
Szintén problémát jelenthet, hogy miután ma a rendszer működésének fontos eleme az önként vállalt többletmunka, ennek szerényebb díjazása kisebb motivációt jelent.
Itt is rögzíteni kell, hogy ahhoz, hogy az ügyeletek ügye nyugvópontra jusson, a fentieken kívül garantálni kell azt, hogy ügyelet után kötelezően kiadandó pihenőidő nem csökkentheti a jövedelmet.
Végezetül azt is egyértelműsíteni kell, hogy bár az OKFŐ utasítása értelemszerűen csak az Eszjtv alá tartozó intézményekre vonatkozhat, az alapellátás vállalkozó orvosaira nem, de az alapellátási ügyeletek díjazásának szintrehozását és karbantartását is meg kell oldani.
A fentiek alapján a MOK határozott álláspontja:
A MOK javaslat (5. fizetési kategóriához kötés és a szenior szakorvos kategória bevezetése), mint az az 5. és 6. ábrán látható, a kollégák túlnyomó többsége esetén rendszerszinten rendezi az óradíj kérdését, és csak kis számú kolléga az, akinek egyéni intézkedéssel kell garantálni azt, hogy éjszakai túlmunkában nem kereshetnek kevesebbet, mint a normál alap órabérük.
Budapest, 2022. 01. 17.
Mellékletek: